עבירות תכנון ובניה – חריגות בניה עורך דין אליהו חסון

חוק התכנון והבניה מטיל אחריות פלילית בגין ביצוע עבודות או שימוש בניגוד לחוק, עבירה כזו נחשבת לעבירה פלילית ויכולה לגרור לכתב אישום בהליך הפלילי.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp

כתב אישום יכול שיהיה בגין בניה ללא היתר, חריגה מהיתר או מתוכנית פיצול דירות ללא היתר, שימוש חורג, בנייה ללא בקשת היתר מהרשות המקומית של מחסנים או יחידות נפרדות בגגות בתים או בחצרות פרטיות או משותפות וכו'.

לקטגוריית עבירות הבניה נכנס גם המושג "שימוש חורג" המהווה שימוש בנכס לטובת ייעוד אחר מהשימוש שקובע היתר הבנייה.

לדוגמה: כאשר משתמשים בנכס למגורים בזמן שהיעוד בהיתר רשום כחנות או מחסן או שימוש אחר ממגורים.

הגשת כתב אישום בגין עבירה על חוק התכנון והבנייה מוגש ע"י המדינה באמצעות המחלקה המשפטית של העירייה, במסגרתו יכול להתבקש צו הריסה מנהלי או צו הפסקת שימוש.

וכן קנס ו/או מאסרו/או מאסר על תנאי ו/או התחייבות להימנע מביצוע עבירה ועוד; ניהול תיק בתחום עבירות הבנייה הינו מורכב ומתנהל במקביל באולם בית המשפט ומול גורמי התכנון וגורמים נוספים. בחלק מהמקרים ניתן להשיג זיכוי שכן ניתן להוכיח כי מבחינה עובדתית או משפטית לא בוצעה עבירה.

במקרים אחרים הזיכוי נובע בשל העדר ראיות או בשל קיומם של פגמים טכניים בהליך או בראיות.

לעיתים הזיכוי הינו תוצאה של קבלת טענת התיישנות, אכיפה בררנית, טענת "הגנה מן הצדק" או טענות הגנה אחרות.

בחלק מהמקרים, כאשר ברור כי בוצע העבירת בנייה ויש סיכוי להרשעה, קיים צורך לפעול במקביל להכשרת הבנייה הבלתי חוקית.
במקרים אחרים המטרה מתמקדת בגזר הדין ונועדה לשם קבלת גזר דין מקל, מזעור הנזקים הכספייםכתוצאה מההליך, מחיקת חלק מהנאשמים ועוד.

במקרים מסוימים נעשה הדבר במסגרת עסקאות טיעון אליהם מגיעים הצדדים בשלבים שונים של ההתדיינות ביניהם.

קיימת חשיבות מכרעת בקבלת ייצוג משפטי וליווי משפטי, החל מהשלבים הראשוניים של ההליכים, ואף בטרם הוגש כתב אישום.

במסגרת הייצוג המשפטי מתבצעת הערכה בנוגע לחוקיותה של הבנייהו/או השימוש, אפשרויות ההגנה הקיימות בנסיבות העניין ואפשרות הכשרת הבנייה ו/או השימוש ומשך הזמן הדרוש לכך ובהתאם לכך נקבעת הטקטיקה המשפטית לניהול התיק.
כל ביצוע של עבודות בנייה המחייבות קבלת היתר מהרשות המקומית או בסטייה מהיתר מהווה עבירה על חוק התכנון והבנייה.

דוגמאות השכיחות ביותר, בניית.'פרגולה, סגירת מרפסת, שינוי חזית מבנה, החלפת גדר, פיצול דירה וכו ייצוג בתחום מחייב ניסיון ומומחיות במקרקעין, תכנון ובנייה, והכרות עם הליכי המשפט פלילי.

כמו כן, ישנו יתרון רב בהכרת אופן פעולותיה של המערכת העירונית, המנהלית והמשפטית, ההליך דורש ראייה רחבה ונקיטת פעולות בהתאם לגופו של מקרה ומצבו של הנאשם, וזאת על מנת שעוה"ד יוציא תוצאה הטובה ביותר עבורו.

טיפ!

מומלץ מאוד לפנות לקבלת ייעוץ משפטי, מעורך דין מנוסה בתחום עבירות בנייה. הידע והמומחיות בתחום תכנון ובנייה, מקרקעין, ובניהול ההליך הפלילי בבית המשפט לעניינים מקומיים. קיימת חשיבות מכרעת בקבלת ייצוג החל מהשלבים הראשוניים בהם פונה הראשות לנאשם לחקירה באזהרה ואף בטרם הביקור בנכס, היוועצות מוקדמת תמנע טעויות נפוצות המתועדות ע"י המפקחים ויכולה להיות משמעותית ביותר בהמשך לניהול ההליך.
עמוד ראשי
אליהו חסון
עורך דין
💬 צריך עזרה?